کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی

کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی : فیلتر هوا در انواع مختلف و با کارایی های متفاوت وجود دارد. اما به طور کلی مهم ترین کاربرد فیلتر هوا و در واقع اصلی ترین کاربرد آن، تصفیه هوا و به دام انداختن ذرات موجود در هوا است. از فیلتر هوا در مناطق مختلف و در دستگاه ها و وسایل گوناگون استفاده می شود، اما عمده‌ترین کاربرد فیلتر هوا برای استفاده در اچ‌وی‌ای‌سی و خودروها است. در ادامه برخی از کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی را برای شما شرح می دهیم.

فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی

اچ‌وی‌ای‌سی به مجموعه فناوری‌های مربوط به «گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع» اطلاق می‌شود که دربرگیرنده‌ی فناوری‌های مربوط به ایجاد آسایش از طریق تهویه و ایجاد شرایط دمایی مطبوع برای محیط‌های داخلی ساختمان است. طراحی سیستم‌های اچ‌وی‌ای‌سی یکی از زیرگروه‌های اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک شاره‌ها و انتقال گرما شکل گرفته‌ است.

میزان بازدهی فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی

کاربرد فیلتر هوا مورد استفاده در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی با توجه به میزان بازدهی در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

فیلترهایی با بازدهی پایین :

این فیلترها توانایی جذب ذرات تا ۵۰ میکرون را دارا هستند. جنس این پالایه‌ها می‌تواند از فایبرگلاس، پشم شیشه یا مواد چسبنده‌ای به نام تاکیفایر باشد.

عیب این فیلترها این است که به مرور زمان قطعات آن از بستر فیلتر جدا شده و بازدهی بشدت پایین می‌آید. کاربرد این فیلترها بیشتر به عنوان پیش‌ فیلتر است.

فیلترهای  هوا با بازدهی متوسط :

این فیلترها قابلیت جذب ذرات ۵ تا ۱۰ میکرون را داشته و جنس آن‌ها معمولاً از پلی استر یا الیاف کتان-پلی استر می‌باشد. این فیلترها بیشتر به‌صورت چیندار هستند که این ویژگی باعث می‌شود، سطح بیشتری برای جداسازی ذرات از هوا وجود داشته باشد، هرچند این ویژگی باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان هوا و افزایش افت فشار می‌گردد. بازده این فیلترها با توجه به معیار سنجش نقطه‌ای گرد و غبار حداکثر برابر با ۳۰ درصد است.

فیلتر هوا . کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی

کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی

فیلترهای هوا با بازدهی بالا :

فیلترهای با بازدهی بالا توانایی جذب ذرات تا ۳/۰ میکرون را دارند، و بازده آن‌ها بین ۳۰ تا ۹۸ درصد بر مبنای معیار سنجش نقطه‌ای گرد وغبار است. فیلتر کیسه‌ای، فیلترهای با بستر صلب و فیلترهای با صفحات حلقوی داخلی در این دسته از فیلترهای هوا قرار می‌گیرند.

فیلترهای هوا با بازدهی بسیار بالا :

این فیلترها برای کاربردهای خاص مانند اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، و اتاق‌های تمیز صنعتی به‌کار می‌روند و توانایی جذب ذرات تا ۱۲/۰ میکرون را دارند. فیلترهای هپا و اولپا در این دسته از فیلترها قرار می‌گیرند و بازدهی آن‌ها تا ۹۹۹۹/۹۹ درصد نیز می‌رسد.

کاربرد فیلتر هوا در انواع خودروها

هواکش­ برخی خودروها دارای لوله بلندی است که هوا را از بالای سقف اتاق به درون موتور می­کشد تا کم­ترین گرد و غبار به ویژه وسایل نقلیه سنگین با کاربری در معادن، راهسازی و … وارد پیشرانه خودرو گردد. البته در خودروهای شاسی بلند و بیابانی مجهز به پیشرانه­های ضد آب، با این روش هنگام عبور از رودخانه ­ها و برکه­ ها، آب وارد موتور نمی­گردد.

انواع فیلتر هوا در خودرو

فیلترهای روغن

برای جلوگیری از کم یا قطع شدن جریان روغن در موتور، حتی با مسدود شدن منافذ فیلتر، یک شیر اطمینان در فیلتر یا پایه آن قرار دارد که به محض بروز اختلاف فشار در جریان ورودی و خروجی فیلتر، باز می­شود. در این حالت تصفیه روغن به صورت جریان فرعی انجام گرفته و عمل تصفیه به تدریج کاهش می­یابد. برای افزایش خواص مورد نظر در روغن، به آن مواد خاصی از جمله ماده پاک­کننده و معلق کننده اضافه می­کنند تا مواد آلاینده به جای ته­نشین شدن به صورت ذرات ریز شناور در روغن باقی بمانند.

یک فیلتر استاندارد که طبق اصول و از مواد با کیفیت ساخته شده باشد، مانع عبور مواد افزودنی نخواهد بود و از کیفیت روغن نمی ­کاهد و به غیر از خاصیت اسیدیته تولید شده در روغن به دلیل احتراق، سایر مواد و ذرات حاصل از احتراق را تا حد بسیاری تصفیه می­کند. تحقیقات نشان می­دهند که فیلتر مناسب، به میزان چشمگیری از آلودگی روغن ­کاسته و در نتیجه عمر روغن را افزایش می­دهد. به این ترتیب یک فیلتر خوب ضمن حفظ خواص روغن موتور و به تاخیر افتادن فرسایش، عمر مفید موتور را نیز افزایش می­دهد.

فیلترهای میکروتاپ (MICRO TOP)

کلمه میکروتاپ در فیلترهای روغن، گویای ظرافت و دقت آنها در تصفیه ذرات بسیار ریز است. این فیلترها که برای تصفیه روغن­ها، مواد سوختی و هوا به کار برده می شوند، یکبار مصرف بوده و فیلتر مصرف شده را فقط باید با توجه به توصیه ­های سازنده موتور همراه با پایه آن با فیلتر نو عوض کرد. بطور کلی فیلترهای میکروتاپ در شرایط مختلف برای ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا حدود ۳۰۰ ساعت کارکرد موتور خودرو طراحی و تولید می­گردند اما به هرحال، عمر مفید آنها بستگی کامل به میزان و نحوه بهره­برداری از خودرو و محیط کار آن دارد. فیلترهای میکروتاپ، در انواع کاغذی، مجموعه الیاف و فیلتر قابل تعویض پیچی تولید و عرضه ­شده و روی بسته­ بندی آنها نوشته MICRO TOPدرج می­گردد. قیمت این فیلترها نیز از انواع مشابه گران­تر است.

فیلترهای مواد سوختی (گازوئیل، بنزین، مازوت)

بطور کلی برای تصفیه گازوئیل و سایر سوخت ­های آلی از فیلترهای ظریف میکروتاپ، نمدی یا لول ه­ای استفاده می­شود. در فیلترهای نمدی صفحه­ ای یا نمدی لول ه­ای، عامل تصفیه کننده به صورت چند صفحه نمدی روی هم یا به شکل لول ه­ای از نمد است که وظیفه تصفیه سوخت را به عهده دارند. آلودگی­ های موجود در سوخت، هنگام عبور از فیلتر در سطح خارجی نمد باقی مانده و سوخت به سمت پمپ انژکتور هدایت می­شود.

برای سیستم­ های سوخت ­رسانی موتورهای پیشرفته امروزی، تمیزی سوخت از اهمیتی ویژه برخوردار است زیرا کمترین آلودگی سبب اختلال در عمل تزریق سوخت به درون سیلندر خواهد شد. بنابراین در اتومبیل­ های سبک از فیلترهای میکروتاپ و در خودروهای سنگین و موتورهای دیزل، ترکیبی از یک فیلتر کاغذی میکروتاپ و یک فیلتر نمدی را بکار می­گیرند.